310 - та річниця від дня народження Карла Гольдоні
310 років від дня народження італійського драматурга, лібретиста, творця класичної буржуазної драми Карло Гольдоні. Завдяки прагненню драматурга до реалізму Вольтер назвав його «живописцем натури»
Біографія
У будинку свого діда, великого любителя театру, Гольдоні вже дитиною знайомився зі сценічними уявленнями. Вивчаючи за наказом батька медицину, він більше читав Плавта, Теренція, Арістофана, Менандра і разом з тим старанно відвідував театр, водив компанію майже виключно з акторами і актрисами. Поступаючись його прохання, батько дозволив йому змінити факультет. Спершу у Венеції, потім у Павії Гольдоні займається юридичними науками, але набагато старанніше знайомиться з драматичною літературою взагалі та італійської зокрема, причому з великим сумом зауважує в останній відсутність чого-небудь гідного уваги і, незважаючи на свої 16 років, задумує реформу в цій галузі. За сатиру в драматичній формі "Колос" його видалили з Павії, після чого він навчався деякий час у Удіне, а потім у Моденскім університеті, де і закінчив курс. Вступивши до адвокатського стан (у Венеції) і з успіхом ведучи процеси, Гольдоні складав трагедії - що найменш відповідало властивості його дарування і тому виходило дуже невдало - і лібрето для опер, і ті й інші стали з'являтися на сцені, але без успіху. На свою справжню дорогу, відразу доставила йому гучне ім'я, Гольдоні увійшов лише комедією "Світська людина" (L'Uomo di Mondo), за якою послідували: "Мот" (Il Prodigo), "Банкрутство" (Il Fallimento), "Шахрай" (L'Impostore) та ін Протягом одного року він написав для венеціанської публіки шістнадцять трехактную п'єс.
В 1761 році Гольдоні назавжди залишив свою батьківщину, щоб оселитися в Парижі, куди його викликала дирекція тамтешнього італійського театру. У два роки він написав там 24 п'єси, з яких втрималися в репертуарі 8 і яким сам автор надавав так мало значення, що майже не бував на поданні їх; тим охочіше він відвідував театр французький, де все більш і більш зростала його захоплене співчуття до Мольеру. Зайняття посади вчителя італійської мови, раптова втрата одного ока, запрошення з Лондона писати п'єси для тамтешнього італійського театру, величезний успіх написаної ним по-французьки комедії "Благодійний Буркотун" (Le Bourru bienfaisant), за якою послідувала ще одна французька, менш вподобана паризькій публіці , продовження літературної діяльності та рідною мовою - ось головні біографічні факти за останній час життя Гольдоні, який помер у Парижі в 1793 році.
Творчість
Літературна спадщина Гольдоні - понад 200 п'єс, між якими все більше комедій, з цих останніх одні (напр. "Памела") відносяться до жанру "слізних комедій", інші - веселі буфонади з народного життя і так зв. "Комедії характеру" (напр. "Шинкарка" ("Locandiera"); "Комічний театр", Il teatro comico; "Обложений багач", Il Ricco insidiato; "Скупий", L'Avaro; вищезгаданий "Благодійний буркотун" та багато інших. ін.) На цій-то другої категорії грунтується величезне значення Гольдоні в італійській літературі і та слава, якою він користувався і користується в Італії, що дала йому характеристичний титул свого "protocomiсо" (як Греція назвала Арістофана "коміком"). І в його другому вітчизні, Франції, такий суворий суддя, як Вольтер, називав його (в листі до нього) "сином і живописцем натури", людиною, "очистили італійську сцену, винаходить фантазією і вміє писати здоровим глуздом", вихваляв "чистоту, природність" його стилю. Італійське суспільство і народ знайшли себе в ньому дивного живописця. Якщо, за характеристикою італійського критика, "театр Гольдоні схожий на велику, людну ярмарок, де зустрічаєш людей будь-якого характеру і всякого стану", то перше місце на цьому ярмарку займає нижчий клас. Ні в чому хист Гольдоні, його vis comica, не виявилося так яскраво і широко, як у його так зв. "Венеціанських" народних комедіях, тут порівняння з ним може витримати хіба тільки Плавт, з яким у Гольдоні взагалі чимало точок подібності і зіткнення.
У літературному відношенні п'єси Гольдоні набувають особливого значення рисуванням характерів, чому він надавав дуже високу ціну, йдучи слідами Мольєра (Гольдоні так і називають італійським Мольєром). У цьому створення "комедії характеру" і полягає реформа Гольдоні в області італійської драматургії. Заповідані італійської комедії ще римською так зв. чотири "маски", які внаслідок своєї вікової нерухомості придбали плачевну шаблонність і втратили всяку життєвість - ці "маски" Гольдоні замінив реальними особами, вихопленими прямо з життя. Грубу, в основному імпровізовану арлекінада він замінив тонким і серйозним "жанром", в якому головне - зображення дійових осіб, їх смішних сторін, слабкостей та недоліків. Строгий пурист-естетик знайде в комедії Гольдоні недоліки на зразок, напр., Зайвої безцеремонності в зображенні і особливо в мові; його сучасник і ворог, відомий драматург Гоцці, прямо звинувачував його в тому, що "він представляв на сцені тільки ту правду, яку знаходив у себе перед очима, і копіював її осязательно і грубо, замість того щоб наслідувати натурі з належними письменникові делікатністю і витонченістю". Але такі звинувачення, безпідставні самі по собі, втрачають всякий сенс, коли застосовуються до письменника чисто народному; притому ж недоліки ці - якщо вони дійсно недоліки - у Гольдоні досить незначні і рясно викуповуються достоїнствами.
Мемуари
Головним матеріалом для біографії Гольдоні та історії його літературної діяльності служать його "Мемуари", надруковані їм спершу по-французьки в 1787 року під загл. "Mmoires de M. Goldoni, pour servir l'histoire de sa vie et celle de son thtre", a рік потому їм же перекладені на італійську мову.